TEKSTER og informasjon om våre utstillinger og aktiviteter
Lørdag 7.mars inviterer Skiens kunstforening i samarbeid med kurator Grethe Hald til utstillingsåpning.
Utstillingsperiode: 7.mars til 11.april Nina Gjestland het opprinnelig Andreina Brenni og var født og oppvokst i Sveits hvor hun fikk sin første kunstutdannelse. Det var i 1945 hun kom til Norge for første gang. I 1943 hadde hun giftet seg i Zürich med den norske ingeniøren Fredrik Gjestland som deretter ble utkalt til krigstjeneste i Norge. Etter krigens slutt fikk hun kjøre med en konvoi gjennom det krigsherjede Tyskland sammen med sin 8 måneder gamle sønn for å gjenforenes med ektemannen i Norge. I 1946 flyttet familien til Telemark, først til Porsgrunn, deretter til Rjukan, etter et opphold i Glomfjord. På 1960-tallet reiste de så til Kristiansand, hvor de ble boende og Nina Gjestland ble en markant person i sørlandsbyens kunstnermiljø. Etter flere år med maleri og utstillinger i Telemark, var Gjestland blant de første til å flytte inn i de kommunale atelierene på Myren gård I Kristiansand. Hun hadde Else Marie Jakobsen som viktig lærer og inspirator. De samarbeidet også, blant annet med “Sørlandet”, det store billedteppet som var 50-årsgaven fra Kristiansand kommune til den engelske vennskapsbyen Letchworth. Samme år som hun selv debuterte på Sørlandsutstillingen, i 1969. Etter alle år med maleri og utstillinger i Telemark tok hun inspirasjonen derfra inn i tekstilkunsten. Som i billedveven «Fuite Nocturne», innkjøpt fra Sørlandsutstillingen til Christianssands billedgalleri i 1982, nå i Sørlandets Kunstmuseum. Også kunsten til Rolf Nesch gjorde inntrykk på Gjestland. Etter en hyggelig kommunikasjon og oppmuntring fra den verdenskjente tyske grafikeren som hadde vært flyktning i Norge laget hun «Mann på esel». Både kartongen og teppet vises i Skiens kunstforening. Litteratur og politikk var viktige ingredienser i Nina Gjestlands kunst, noe vi ser i flere av arbeidene på utstillingen som vises i Skiens kunstforening Nina Gjestland var utdannet som maler, men det var som tekstilkunstner hun fikk et navn. Derfor går minneutstillingen tilbake til røttene, til det første utgangspunktet. I Skiens kunstforening løftes tegningen og maleriet fram, med kartonger som aldri før har vært offentlig vist, som grunnlag for hennes tekstilkunst. Se bilder fra åpningen her!
0 Comments
Leave a Reply. |
Arkiv
January 2021
|